Veel gestelde vragen:

Wat is een e-ticket? Een e-ticket is niets meer dan een laatste bevestiging die door 90% van alle airlines wordt uitgegeven. het grootste voordeel van het E-ticket is dat het totaal overbodig is omdat u voldoende heeft aan alleen uw paspoort om in te checken. Dit komt omdat het E-ticket in een wereldwijd systeem wordt gezet door het reisbureau en deze wordt weer opgeroepen door de airline als wilt inchecken. Wel wordt er altijd aangeraden om uw E-ticket mee te nemen naar de luchthaven omdat het toch wat meer zekerheid geeft aan de passagier als deze iets tastbaar kan tonen. nog een groot voordeel van het E-ticket is dat het in veel gevallen mogelijk is om online of mobiel in te checken. met een papieren ticket is dit uitgesloten.


Waarom zijn er dan nog papieren tickets? Papieren hebben geen enkel voordeel ten opzichte van E-tickets! Omdat de papieren tickets getoont moeten worden bij het inchecken zijn de problemen niet te overzien als de kwijt zijn. Ook kan er niet online of mobiel ingechecked worden wat veel tijd kan kosten. Een nadeel is ook dat u de gehele reis op uw tickets moet letten terwijl een e-ticket opnieuw en opnieuw opgevraagd kan worden door gewoon een nieuw printje te maken, maar waarom zijn die onhandige dingen er nog? 2 redenen, de eerste is omdat heel simpel het land of airline nog niet aan de e-tickets toe is waardoor het reisbureau deze ook niet mag uitgeven met als resultaat dat u papieren tickets krijgt toe gestuurd. De tweede reden is als u een reis maakt met meerdere airlines die geen verdrag hebben qua E-tickets. Ook dan zult u papieren tickets ontvangen.


Wat kan ik na het reserveren allemaal wijzigen? Eerlijk gezegd kunt u maar bar weinig wijzigen aan uw ticket. omdat tickets ( papieren & E-tickets ) waardedocumenten zijn kan de naam sowieso niet aangepast worden met uizondering als er bij een low-cost airline is geboekt. Zelfs als de naam verkeerd is gespeld tijdens het reserveren kan er een flink probleem ontstaan. Voorveeld: in uw paspoort staat Marcus en uw roepnaam is Mark. Als u dit wilt aanpassen is de kans groot dat u te horen krijgt dat dit niet aangepast mag worden. Wel zijn er een aantal luchtvaartmaatschappijen die vaak tegen betaling de mogelijkheid bieden om 2! letters aan te laten passen. Let hierom ook heel goed op het invullen van de passagiersnamen. Het wijzigen van route en datum is ook vaak niet mogelijk ondanks bijna alle passagiers hier blindelings wel vanuit gaan. Waarom is dit vaak niet mogelijk? Ook weer simpel, de airline verdient hier veel aan. Bij bijvoorbeeld KLM is het wijzigen van een ticket ( datum ) pas mogelijk bij de duurdere tarieven terwijl er ook airlines zijn die zelfs bij de aktietarieven mogelijkheden tot wijzigen hebben. Wilt u dus uw ticket wijzigen maar verteld uw reisbureau dat dit niet mag onthoud dan dat dit enkel komt door de strenge voorwaarden van het ticket. Wijzigen van airline is alleen mogelijk in de allerduurste tariefsklasse en komt bijna nooit voor!


Kan ik dan wel mijn ticket annuleren? Natuurlijk, geen probleem! U kunt er altijd voor kiezen om uw ticket te annuleren er is helaas een grote maar. De airline wil hier natuurlijk wel iest aan verdienen, hierdoor hebben zij dus een voorwaarde die in vele gevallen zegt dat annuleren wel mogelijk is maar restitutie niet waardoor u uw volledige reissom kwijt bent. Uiteraard zijn hier ook uitzonderingen in want er zijn ook airlines die als voorwaarden houden dat u bijvoorbeeld maar 50% van de reissom terug krijgt of uw reissom minus de annuleringskosten die kunnen oplopen tot wel 250 euro per persoon. We raden u ook aan om deze voorwaarden van de airline zo vroeg mogelijk te controleren bij uw reisbureau.


Maar ik krijg mijn geld terug na annuleren, ik heb een Annuleringsverzekering! Leuk bedacht maar helaas, dit staat helemaal los van elkaar. Vele mensen denken dat ze de gehele reissom terug krijgen ( ondanks dat dit niet mogelijk is door de strenge voorwaarden van de airline ) omdat zij een annuleringsverzekering hebben. Dit is dus onwaar omdat de airline en de verzekeraar helemaal niets met elkaar te maken hebben. Het komt dus hier op neer: U annuleert uw ticket en bent de gehele reissom kwijt, dan dient u uw verzekeraar aan te spreken om dit bedrag weer terug te claimen. Dit dient u zelf te doen of anders kan uw reisbureau u hiermee helpen door u de benodigde documenten voor de verzekeraar op te sturen.


Als de voorwaarden van de airline zo steng zijn waarom vermelden zij deze dan niet? Dat zou inderdaad wel heel erg makkelijk zijn, helaas heeft elke tariefsklasse zijn eigen voorwaarden en bestaat elke reis uit zo'n 30 verschillende tariefsklasse die ook nog eens om de zoveel tijd zouden veranderen. Dit is daarom echt niet bij te houden en al helemaal niet uit het hoofd te leren. Deze tariefsklassen zorgen er trouwens ook voor dat u tijden uw vlucht gewoon naast iemand kunt zitten in de economy class die misschien wel twee keer zoveel heeft betaald als u. Dit kan veel verschillende redenen hebben maar de meest voorkomende is toch de tijd wanneer u boekt. Des te meer beschikbaarheid op de vlucht des te lager de prijs. Voorbeeld: U vertrekt over 3 weken en betaald alles erop en eraan 300 euro. Nu annuleert er een dag later een groep van 30 passagiers dezelfde reis. de beschikbaarheid wordt zo weer beter en als u weer kijkt voor het zelfde ticket kan deze veel goedkoper zijn.


 

Mag een airline zomaar mijn ticket wijzigen? Jazeker, dit mogen zij doen tijdens het boeken, een paar dagen voor vertrek en ook net voor vertrek. Een hele bekende uitspraak van een gedupeerde passagier is dan ook: Ik heb al 9 maanden voor vertrek geboekt en nu 4 dagen voor vertrek wijzigd de airline mijn ticket, dit mag toch niet... Jazeker dit mag dus wel. De airline mag ten allen tijden uw ticket wijzigen of annuleren. Vaak komen zij met ( ongunstige ) alternatieven maar er zijn ook gevallen dat het reisbureau dit voor u gaat zoeken, houd u er wel rekening mee dat het reisbureau dit als serivce naar u toe doet. Zij annuleren uw vlucht niet!


Kan ik een stoel met extra beenruimte boeken? Jazeker, dit is mogelijk maar helaas ook prijzig. Er zijn een paar mogelijkheden. De eerste is een stoel bij de nooduitgang maar deze worden eigenlijk altijd vergeven aan mensen die een lidmaatschap bij de desbetreffende airline, deze passagiers krijgen voorrang en daar zijn ze van op de hoogte. Hierdoor is het bijna niet mogelijk om bij de nooduitgang te zitten. Het prijzige gedeelte is als volgt en heel erg simpel: Upgrade uw ticket! het is gewoon niet mogelijk om in bijvoorbeeld een Economy stoel te boeken met extra beenruimte omdat deze er niet zijn ( met uizondering voor minder validen maar ook hier is er maar een beperkt aantal ) U kunt uw ticket upgraden naar Economy Plus ( als de airline deze klasse heeft ) of anders een Business Class ticket boeken. Wel prijzig maar wel lekker veel ruimte. Bent u minder valide neem dan contact op met uw reisbureau en zij kunnen u verder proberen te helpen. Bent u erg lang en zit gaat u een lange oncomfortabele vlucht te gemoet, dan heeft u alleen kans op meer beenruimt als u een upgrade neemt of een business class ticket boekt. De airline heeft er helaas geen boodschap aan, zelfs niet als u langer dan 2.00 cm bent. We raden u dan wel aan om aan het gangpad te gaan zitten.


Wat is een lijndienst? Een lijndienstvlucht vertrekt volgens een vooraf vastgesteld tijdschema en wordt uitgevoerd door lijndienstmaatschappijen. Voorbeelden hiervan zijn KLM, British Airways, Lufthansa, Air France, Iberia, US Airways, Aer Lingus en Singapore Airlines. Rechtstreeks of met overstap brengen de verschillende maatschappijen u naar elke bestemming wereldwijd. De basistarieven van lijndienstvluchten zijn altijd exclusief toeslagen, zoals luchthavenbelastingen, brandstoftoeslag en reserveringskosten. Low cost airlines zijn maatschappijen die vliegen naar de wens van de consument. Des te meer vraag er wordt ingecalculeerd des te meer vluchten er zullen gaan. Voorbeelden van low cost airlines zijn: Easyjet, Click Air en Transavia. Deze airlines hebben als voordeel dat ze zich voor kunnen doen als "goedkopere airlines" maar in theorie zullen de prijzen elkaar niet veel ontlopen.


Wanneer heb ik een paspoort nodig en wanneer een identiteitsbewijs? De Nederlandse identiteitskaart is als reisdocument alleen geldig binnen de Europese Unie. Een paspoort is echter ook buiten de Europese Unie geldig.

Met een Nederlandse identiteitskaart kunt naar de hierna genoemde landen reizen. Landen van de EU: BelgiŽ, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-BrittanniŽ en Noord-Ierland (inclusief de Kanaaleilanden), Hongarije, Ierland, ItaliŽ, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Oostenrijk, Polen, Portugal (inclusief Madeira en de Azoren), SloveniŽ, Slowakije, Spanje (inclusief de Canarische eilanden), TsjechiŽ en Zweden. Overige landen: Andorra, Liechtenstein, Monaco, Noorwegen, San Marino, Turkije, IJsland en Zwitserland.

Let op: Reist u met kinderen naar (of via) de VS dan dient ieder een eigen paspoort hebben, kinderen en zuigelingen mogen NIET ingeschreven staan bij de ouders in het paspoort. Dit geldt ook als u alleen een overstap maakt in de VS.


Hoe lang van tevoren moet ik inchecken? De inchecktijden variŽren per luchthaven en per bestemming. Daarnaast zijn er diverse externe zaken van invloed op de exacte inchecktijden, zoals veiligheidsvoorschriften of seizoenen.
In algemene zin adviseren wij u om voor vluchten binnen Europa 2 uur van tevoren in te checken en buiten Europa 3 uur voor vertrek. Voor 'risicobestemmingen', zoals de Verenigde Staten en IsraŽl, geldt ook een minimale inchecktijd van 3 uur voor vertrek in verband met de strenge veiligheidscontroles.

Incheckbalies zijn over het algemeen tot een half uur voor vertrek open. Wanneer u echter zo kort van tevoren pas incheckt, is het risico groot dat u uw vlucht mist, onder andere door verscherpte veiligheidscontroles en de afstand die u nog naar de gate moet afleggen.

U bent zelf verantwoordelijk voor het halen van uw vlucht.


Hoeveel bagage mag ik meenemen? Het is zeer raadzaam om goed te controleren hoeveel bagage u mee mag nemen, veel passagiers denken nog dat het aantal altijd standaard is. Helaas heeft elk ticket eigen voorwaarden dus ook een eigen bagage voorschrift. Zo kunt u er rekening mee houden dat er binnen Europa 20 kilo aan bagage meegenomen mag worden en tijdens vluchten naar andere continenten 2 maal 23 kilo. Ook zijn er nu low-cost airlines waarbij u direct bij het reserveren dient aan te geven hoeveel koffers er mee gaan. Doet u dit niet mag u ook geen koffers meenemen. Uw reisbureau of airline kan in een oogopslag zien hoeveel bagage u mag meenemen.


Wat als ik teveel bagage heb bij het inchecken? Als u teveel bagage in uw koffer heeft zitten bij het inchecken kunt u simpelweg twee dingen doen. De goedkoopste mogelijkeid is om uw koffer open te maken en er dingen uit te halen zodat uw koffer weer op het maximum gewicht komt. Dit is natuurlijk geen goede start van uw vakantie en dat beseft de airline maar al te goed, daarom hebben de airlines besloten dat de passagier ook ter plaatse kan bijbetalen voor het overgewicht. Deze mogelijkheid is vrij duur en kan als snel oplopen tot bedragen van meer dan honderd euro. Raadpleeg om deze reden altijd uw reisbureau als u twijfelt over het aantal bagage wat u mee mag nemen.


Belangrijke informatie voor alle passagiers naar de Verenigde Staten! Van tevoren - bij boeking of aan de balie van de airline op de luchthaven - dient u extra gegevens in te vullen ten behoeve van het ĎAdvance Passenger Information Systemí (APIS) van de Amerikaanse Douane dat in oktober 2005 verplicht is gesteld. Volgens APIS moet een airline binnen 15 minuten na vertrek van een vliegtuig richting de VS, naast de gewone informatie over de passagier, extra gegevens elektronisch verzenden. Het betreft hier aanvullende details over: - het land waar de passagier woonachtig is; - vreemdelingenregistratie informatie (indien van toepassing); - uiteindelijke bestemming en luchthaven waarvandaan men is vertrokken; - het adres waar men in de VS verblijft (bij rondreis: eerste plaats van overnachting). De gegevens van de passagiers worden vervolgens gecheckt met de diverse gegevensbestanden van de Amerikaanse overheden. Wij wijzen u er op dat deze informatie absoluut noodzakelijk is om door de Amerikaanse grensautoriteiten toegelaten te worden tot de Verenigde Staten. Alles wordt vertrouwelijk behandeld en in ieder geval niet gebruikt voor commerciŽle doeleinden.

Let op:
Het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) raadt reizigers aan, die een vlucht hebben geboekt naar of via de Verenigde Staten, hun koffer of andere bagage niet op slot te doen. Uit veiligheidsoverwegingen onderzoekt de Amerikaanse organisatie TSA (Transportation Security Administration) ongeveer 10% van alle bagage die aankomt op ťťn van de vele luchthavens in de VS. Koffers en andere bagage worden geopend en zonodig worden sloten geforceerd. TSA acht zich niet aansprakelijk voor eventuele schade. Aan reizigers die reizen naar of via de Verenigde Staten wordt dan ook door het ANVR aangeraden gebruik te maken, indien wenselijk, van bagagebanden om zo schade aan de koffer en bagage te voorkomen.

Bij aankomst in de Verenigd Staten dient u in het bezit te zijn van een volledige adres van de eerste verblijfsplaats (hotel, kennissen, camping e.d). Enkel een hotelnaam is dus niet voldoende. O.a. de KLM en Martinair vragen per 24 oktober 2005 bij de incheck aan alle passagiers om deze gegevens in te vullen. Voor u kan het inchecken sneller gaan als u reeds een grensformulier invult.

U kunt dit APIS / grensformulier als PDF bestand downloaden via onderstaande link. Klik hier om te downloaden. U dient dit van te voren zelf in te invullen en vůůr vertrek te overhandigen aan het grondpersoneel van de airline waarmee u gaat vliegen.